Thursday 7 April 2011

ای بشر

من تو را بیش از خدایت دوست دارم ‌ای بشر
آنچه دارم من در عالم از تو دارم ‌ای بشر


من نگردم منکر ارحام ایزد لاجرم
من به تو بیش از خدا امّید دارم ‌ای بشر


آنکه درمان یافت برای درد پا و درد سر
وان که انسان را برون آرود از عصر حجر


آنکه آدم را به بالا برد و بر ماهش نشاند
ایزد قادر نبود، آن کس تو بودی‌ای بشر


*****
من ز تو بیش از خدایت بیم دارم ‌ای بشر
شر تو گاهی‌ بود افزون ز خیرت ‌ای بشر


آنکه با بمب و تفنگ و خنجر و سنگ و چماق
خون بریخت و خا نه ویران کرد تو بودی ‌ای بشر


آنکه از بهر زر و تخت و مقام و اشتهار
آبرو ریخت و جنایت کرد تو بودی ‌ای بشر


هر شمار ایزد کشد با آتش و سیل و بلا
تو بسی‌ افزون کشی‌ با جنگ و نیرنگ ‌ای بشر


*****
گه‌ ز خوبی‌های تو بر خود ببالم‌ ای بشر
گه‌ ز آنچه میکنی‌ شرمنده حالم‌ ای بشر


نادر حبیبی (اسفند ۱۳۸۹)

No comments:

Post a Comment